Kemaskini pada 25 oktober 2023

  1. Permohonan Pemulangan/Pemulangan
    1. Tertakluk kepada terma dan syarat dalam Polisi Bayaran Balik dan Pemulangan ini serta Syarat Perkhidmatan, Pembeli boleh memohon untuk memulangkan produk yang dibeli (“produk”) dan/atau bayaran balik sebelum tamat Tempoh Jaminan seperti yang dinyatakan iaitu 3 hari, yang bermaksud anda mempunyai 3 hari selepas menerima produk anda.
    2. Untuk pemulangan, anda perlu hubungi pihak admin di talian +60 11-5425 3372. Barangan yang dihantar semula kepada penjual tanpa memaklumkan kepada admin terlebih dahulu tidak akan diterima.
  2. Permohonan Pemulangan Barangan
    1. Pembeli hanya boleh memohon bayaran balik dan/atau pemulangan Item dalam keadaan berikut:
      1. Produk belum diterima oleh Pembeli;
      2. Produk tersebut rosak dan/atau rosak semasa penghantaran;
      3. Penjual telah menghantar produk yang tidak sepadan dengan spesifikasi yang dipersetujui (cth. salah saiz, warna, dll.) kepada Pembeli;
      4. Produk yang dihantar kepada Pembeli adalah berbeza secara material daripada penerangan yang diberikan oleh Penjual dalam penyenaraian produk;
      5. eDesa akan menyemak setiap permohonan Pembeli mengikut kes demi kes dan, mengikut budi bicara mutlaknya, menentukan sama ada permohonan Pembeli berjaya;
  3. Hak Penjual
    1. Apabila eDesa menerima permohonan daripada Pembeli untuk pemulangan Item dan/atau bayaran balik, eDesa akan memberitahu Penjual secara terus dan bertulis. Penjual mesti bertindak balas dalam tempoh masa yang ditetapkan oleh pihak eDesa. Sekiranya eDesa tidak menerima maklum balas daripada Penjual dalam Tempoh Yang Ditetapkan, eDesa akan menganggap bahawa Penjual tidak mahu melakukan proses seterusnya. eDesa akan menyemak setiap maklum balas Penjual berdasarkan kes demi kes dan, mengikut budi bicara mutlaknya, menentukan sama ada permohonan Pembeli mungkin berjaya berdasarkan keadaan yang dinyatakan oleh Penjual.
  4. Keadaan Barang yang Dikembalikan
    1. Untuk menikmati pengalaman tanpa kerumitan semasa memulangkan produk, Pembeli hendaklah memastikan produk tersebut, termasuk sebarang item percuma seperti aksesori yang disertakan bersama produk, mesti dikembalikan kepada Penjual dalam keadaan diterima oleh Pembeli semasa penghantaran. Kami akan mengesyorkan Pembeli untuk mengambil gambar produk selepas menerima.
  5. Liabiliti Yuran Penghantaran Pemulangan Produk
    1. Dalam senario yang tidak dijangka daripada penjual (contohnya - produk rosak atau salah dihantar kepada pembeli), penjual akan menanggung kos penghantaran pulangan pembeli.
    2. Dalam senario perubahan fikiran pembeli, pembeli hendaklah mendapatkan kebenaran penjual sebelum permintaan pemulangan dan pembeli akan menanggung kos penghantaran pemulangan.
    3. Dalam senario di mana kedua-dua penjual-pembeli mempertikaikan pihak yang bertanggungjawab untuk yuran penghantaran pemulangan, eDesa akan mengikut budi bicara mutlaknya akan menentukan pihak yang bertanggungjawab untuk yuran penghantaran pemulangan tersebut.
  6. Bayaran Balik
    1. Pembeli hanya akan dipulangkan semula bayaran selepas eDesa menerima pengesahan daripada Penjual bahawa Penjual telah menerima produk yang dikembalikan. Sekiranya eDesa tidak menerima maklum balas daripada Penjual dalam masa yang ditetapkan, eDesa akan bebas untuk membayar balik jumlah yang berkenaan kepada Pembeli tanpa notis lanjut kepada Penjual. Bayaran balik akan dibuat kepada Pembeli melalui akaun bank yang dimasukkan/ditetapkan dalam sistem eDesa.